måndag 28 april 2008

dag 6

Ingen rolig dag. Började egentligen igår. Tindra var väldigt orolig hela dagen. Sprang in o ut ur valprummet. hade inte ro att lägga sig hos dem och brydde sig inte så mycket om dem om inte jag också låg hos dem. Vi hade iof en rätt rörig dag här hemma då Både Daniel och Stoffe är hemma och Daniel höll på att packa och greja en massa flyttar till ny lägenhet på torsdag och håller på att tömma att rum. Sen vid 23,30 när valparna åt och Tindra matade dem sittande när hon sen skulle gå satt Bastian kvar och det drog rejält i juvret på henne då morrade hon rejält och jag blev rädd. Sen skulle hon ut och kissa och hon har kissat väldigt mycket de senaste dagarna och då kissande hon 4 gånger efter varandra. Ringer djursjukhuset i Helsingborg. De tycker att det låter som om hon har en infektion men tycker vi kan vänta till idag att åka iväg med henne men att vi ska ha valpar och Tindra åtskilda men att då lägga till dem till henne när de är hungriga eller som längst 2 timmar. Så jag lägger valpisarna i biabädden med värmedyna och fäll sen lägger sig Tindra hos mig i sängen. Forfarande väldigt orolig så natten har gått åt till att lägga till valpar få dem att kissa och bajsa. Tindra har legat med huvudet i mitt knä och diat och då har hon varit kolugn så inga problem där. Imorse ringer jag veterinär kliniken i Näsum och får tid kl 11,30. Samtidigt får jag sms från Gunilla som frågar hur läget är när hon får reda på det kommer hon bums och agerar chaufför till mig och Mickan. Jag känner att jag är är för trött för att köra Uffe sa att han också kunde köra men nu bestämde vi så här i stället. Tack snälla! Så in med Tindra och valpar i bilen vilket gick helt problemfritt. Tindra diade dem i baksätet när de inte sov i lådan vi bäddad dem i. framme i Näsum får vi komma till snabbt. Veterinären känner något i magen på henne och rekommenderar röntge. men ingen valp låg kvar men hon var förstorad, hade också juverinflamation i bakjuvren. Jag har mjölkat ur dem men det har inte räckt och valparna vill inte dia där så nu ska vi massera med såpvatten. Sen fick hon en antibiotika spruta och utskrivet antibiotika i 10 dagar "Synulox" Att hon morrat bedömde vetten var för att hon var så öm där baka att det gjorde ont på henne. Han tyckte annars det var en jättegosig och mysig stabil tjej fick massa beröm över henne vilket är kul. När han såg valparna sa han är det Golden valpar med ett leende och på norska han är ju norrman. Tog en snabbtitt på valparna och kollade deras gommar tyckte de var fina.Sen hem igen. Väl hemma är Tindra riktigt mammig och vill att jag sitter med när hon diar och är i rummet hos henne. Märker att hon fortfarande är öm för hon gillar inte att dia sittande då det gör ont på henne men ibland är ju valparna där bums innan hon hunnit lägga sig tillrätta och då morrar hon till vilket jag inte gillar. Är lite bekymrad över att hon vill ha mig med. Skulle ju egentligen jobbat men ringde och fick semester men får se hur jag gör imorgon. kan ju inte vara hemma i 8 veckor direkt.Bägge killarna har åkt hem nu så nu är det som vanligt igen. Vi funderar på att flytta valplådan till ovanvåningen dels blir det mer plats för Tindra att röra sig på sen är det mer avskiljt så hon får lugn och ro. Tror både hon och jag behöver varva ner lite. Letat i valpdagböcker på nätet efter liknande erfarenheter men hittar inget.Hittar bara dagböcker där allt går enligt "regelboken". Hoppas nu att Tindra känner sig bättre imorgon. Valparnas vikt har jag inte alls haft tid att oroa mig för idag =) men bägge tjejerna väger över 500 g och killarna strax under kan ha ändrats till ikväll då jag vägde dem tidigt imorse.

Inga kommentarer: