onsdag 23 april 2008

23 april valparna kommer

Tindra hade varit orolig och bökig på natten och ratade all mat. Eftersom Uffe var hemma körde jag till jobbet. Hann inte ta av mig jackan för än Uffe ringde och sa att det droppade vatten om Tindra. I bilen och hem samtidigt som jag ringde Gunilla som kom snabbt hit. Tindra hade ingen skolboksvalpning. Inget rivande och bäddande i valplådan tex. Det tryckte på och hon ville ut. Hade koppel på henne ute. Hon gick fram till grinden och ville ut genom den vilken hon inte fick så klart. Gunilla och jag bestämde oss för att ta en fika på trappan lät då Tindra gå själv lite på gräset. Sen hojtar Gunilla till att bäst jag kollar henne för det är nog inte bajs som är där bak utan det var fosterblåsan som kommit ut. Kl var då 10,58. Snabbt in med henne i valplådan. Hon kröp längre och längre upp i mitt knä och kl 12,02 födde hon första valpen i mitt knä. Den låg i säte.Vägde 350 g.Det var drömhunden som den Mikaela ville ha. Glädjen var stor och den var först lite medtagen men blev snabbt full av liv. Åt och kröp rundor och lät om den men etr 1 timme och 15 min hände något den låg livlös på rygg och vi startade upplivningsförsök. Vi gjorde verkligen allt. Gunilla jobbade hårt med den för jag fick förlösa valpar under tiden. Efter en stund verkae hon komma tillbaka och hoppet vaknade men sen skrek den bara till och dog. Mikaela har varit så ledsen det var ju hennes men tyvärr är det hårt. Ska erkänna att tårarna rann på mig också. Den var så vacker och perfekt.
Men det kom ju fler valpar. Kl 12,35 även den i säte kom black and tan hanen den vägde 391g. Den enda av valparna som moderkakan kom ut med samtidigt. Även denna en pigg och stark valp. Fick arbetsnamnet "Goliat" under valpningen vilket kommer att ändras. Sen blev det en liten paus till kl 13,21 då kom en röd tik som även denna låg i säte och vägde 355g. Denna förlöste Gunilla men jag fick gå in och ta över (Gunilla tog livertiken) för navelsträngen var väldigt kort så det blev lite knixande med att sätta peang och klippa navelsträng. Den är väldigt lik Tindra med en liten vit prick i pannan. 13,46 var det dags igen en röd tik till på 375 g och denna kom med huvudet först. Under tiden vi höll på att torka ren och väga henne kom den sista lilla valpen ut kl 14,58 en röd hane på 375 g. Han var lite meddtagen och även här var moderkakan väldigt kort efter vi klippt navelsträngen kom det blod och vi fick knta den. Blev lite dramatiskt. han blev snabbt pigg. Moderkakan kom inte förrän 17,30 så vi kontaktade veterinär hur vi skulle göra men bara att avvakta. Tindra var lugn och trygg hela tiden trots att vi blev många till slut hos henne. Uffe fick rycka in som kameraman, Mickan och Ida kom från skolan men allt gick jättebra.En trött mamma och matte på kvällen.

Inga kommentarer: